NORDBJÆRG’S BÅDEVÆRFT – ALMINDELIGE BETINGELSER
1. ANVENDELSE
1.1 Disse Almindelige Betingelser for reparation og skibsopbevaring (herefter Betingelser) finder anvendelse mellem NORDBJÆRG’S ApS (herefter Værftet) og Kunden.
1.2 Enhver eventuel fravigelse af disse Betingelser skal skriftligt aftales forudgående.
1.3 Betingelserne er hhv. opdelt i en særlig sektion om reparation (pkt. 2-10) og om
(pkt. 11-21)opbevaring samt en sektion med generelle betingelser, der gælder for
aftaler om både reparation og skibsopbevaring.
1.4 Værftet har udvalgt leverandører som vi samarbejder med i det daglige og er din sikkerhed for hurtig og kompetent service. Brug af eksterne leverandører uden aftale er derfor ikke tilladt på værfts områder, hvilket gælder både på p-pladserne og hallerne.
REPARATION
2. DEFINITION
2.1 Ved reparation forstås reparations- og vedligeholdelsesarbejder med egnede materialer samt indkøb og levering af instrumenter og udstyr med henblik på montering
på den genstand, hvor arbejderne udføres.
3. ARBEJDETS OMFANG OG UDFØRELSE
3.1 Værftet er forpligtet til at udføre reparationer håndværksmæssigt korrekt og af
egnede materialer. Arbejdet skal opfylde de af offentlige myndigheder fastsatte love
og regler.
3.2 En ordre er kun bindende, når den er godkendt af Værftet med en skriftlig ordrebekræftelse.
3.3 Arbejdet omfatter det der er skriftligt aftalt og specificeret. Dette gælder også ændrings- eller tillægsarbejder, idet Værftet bestræber sig på at fremsende aftaleseddel forinden ændrings- eller tillægsarbejder igangsættes. Uanset om der foreligger
en aftaleseddel er Kunden altid forpligtet til at betale for ændrings- eller tillægsarbejder.
3.4 Generelle oplysninger, som Værftet har fremsat på internettet, hjemmesiden, i
brochurer o.l. gælder ikke, hvis de er i modstrid med de individuelt aftalte vilkår,
idet der dog ikke kan aftales noget i strid med ufravigelige forbrugerbeskyttelsesregler.
4. MATERIALER
4.1 Bortskaffelse af miljøfarligt affald og andet overskudsmateriale fra Reparationer
faktureres til Kunden.
4.2 Såfremt dele af skibet – uanset karakteren heraf -, erstattes med nye dele, tilfalder
gamle Værftet uden vederlag, medmindre Parterne forudgående har indgået anden
aftale herom. Det samme gælder for overskudsmateriale.
4.3 Ejendomsretten til, samt risikoen for, materialer, der er indkøbt af værftet eller
dennes underleverandører til brug for skibet, overgår til Kunden, når materialerne
er leveret på værftet.
4.4 Værftet er berettiget til at benytte sig af tilsvarende egnede materialer uden særskilt tilladelse fra Kunden forudsat at bestemte materialer ikke kan fremskaffes.
4.5 Hvis Værftet får mangelfulde leverancer eller dele tilbagesendt med henblik på
omlevering eller reparation, skal Kunden, medmindre andet er aftalt, bære omkostningerne og risikoen ved transporten. Ved fremsendelse til Kunden af leverancer eller dele i form af omlevering eller som reparerede dele, foregår transporten,
for Kundens regning og risiko. Mangelfulde dele, som er ombyttet i henhold til foranstående, skal stilles til Værftets disposition.
5. FORSIKRING
5.1 Kunden skal holde skibet forsvarligt forsikret, såvel kasko- som ansvarsforsikring,
mens det ligger ved værftet.
6. LEVERINGSTID OG FORSINKELSE
6.1 Hvis ikke andet er aftalt, udføres arbejdet i Værftets normale arbejdstid uden overtidsarbejde.
6.2 Arbejdet bliver udført, så hurtigt som muligt, under hensyntagen til andre forpligtelser Værftet har påtaget sig ved kontraktens indgåelse.
6.3 Når reparationsarbejdet er fuldendt, underrettes Kunden, og et afleveringsmøde
bliver fastsat.
6.4 Er en bestemt leveringstid aftalt mellem Værftet og Kunden, begynder denne først
at løbe fra den dag, Værftet og Kunden er blevet enige om arbejdets omfang og
ydelse.
6.5 Er en bestemt leveringsdag aftalt mellem Værftet og Kunden, kan denne leveringsdag udskydes, hvis parterne aftaler ændringer og tillægsarbejder, og det ikke er
muligt at udføre disse inden for den aftalte kontraktperiode.
6.6 Leveringstiderne er oplyst med forbehold for evt. underleverandørforsinkelse. Anses en underleverandørforsinkelse for sandsynlig, vil Kunden omgående blive underrettet med oplysning om forventet nyt leveringstidspunkt.
6.7 Værftet er ikke ansvarligt for et eventuelt tab - hverken direkte eller indirekte - som
Kunden måtte få på grund af den forsinkede eller manglende leverance.
6.8 Værftet kan ikke gøres ansvarlig for ikke at opfylde aftaler, helt eller delvist, såfremt dette skyldes force majeure, herunder krig, strejke, brand, oversvømmelse,
eller ligne forhold som er uden for Værftets indflydelse.
6.9 Kunden skal levere skibet til værftet, medmindre andet er aftalt, påden aftalte leveringsdag, så reparationen kan gå i gang rettidigt.
7. AFLEVERING OG LEVERINGSSTED
7.1 Medmindre andet er skriftligt aftalt, sker levering fra virksomhedens adresse. Skibet skal afhentes af Kunden uden udgift for Værftet, medmindre andet er aftalt.
8. PRIS
8.1 Er der ikke aftalt en bestemt pris for arbejdet, betales dette som regningsarbejde
efter værftets sædvanlige timetakster.
8.2 Er der aftalt en pris for et specificeret arbejde efter tilbud og accept heraf, beregnes
de arbejder, der ikke er medtaget i specifikationen efter Værftets sædvanlige regler
for regningsarbejde.
8.3 Er et tilbud afgivet af Værftet, er tilbuddet kun gældende 14 dage efter dets datering, medmindre en kortere periode er angivet. Et tilbud kan også bortfalde, hvis
en leverance fra en underleverandør til brug for reparationen er udsolgt, eller leveringsbetingelserne ændres fra underleverandørens side.
9. BETALING OG RENTER
9.1 For arbejder, udført i løbende regning, er forfaldsdag for betaling 7 kalenderdage
efter regningsdato.
9.2 For arbejder udført i henhold til et accepteret tilbud, er forfaldsdag for betaling
senest den dato, skibet afleveres til Kunden, medmindre andet er aftalt.
9.3 Betaler Kunden ikke i rette tid, og skyldes forsinkelsen ikke Værftets forhold, er
Værftet berettiget til at beregne morarenter fra forfaldsdagen med en rentesats
svarende til 2 % per påbegyndt måned
9.4 Betaler Kunden ikke i rette tid, og skyldes forsinkelsen ikke Værftets forhold, er
Værftet berettiget til at opkræve betaling for alle fakturerede og leverede varer uanset tidligere aftalte kreditbetingelser.
9.5 Reklamation over regning skal ske senest 10 dage efter faktura dato.
10.TILBAGEHOLDSRET
10.1 Værftet forbeholder sig ret til at tilbageholde det indleverede skib samt materialer
og udstyr indkøbt eller benyttet hertil, indtil Værftets tilgodehavende for arbejdet
er betalt.
11. MANGLER
11.1 Kunden har en almindelig undersøgelsespligt ved afleveringsmødet.
11.2 Hvis arbejdet ikke er udført i overensstemmelse med kontrakten eller fagmæssig korrekthed, foreligger der en mangel. Afleveringstidspunktet er afgørende for, om
arbejdet lider af en mangel.
11.3 Værftet hæfter ikke for fejl og mangler som følge af forkert installation, reparation,
og vedligeholdelse, som er udført af andre end Værftets medarbejdere.
11.4 Værftet hæfter ikke for fejl og mangler, der skyldes normalt slid og ælde.
12. MANGLER VED UNDER-/MATERIALELEVERANDØRER
12.1 Hvis Værftet har modtaget en mangelfuld levering fra Værftets underleverandører
afholder Kunden de transportomkostninger, som måtte forekomme, samt risikoen
ved transport.
12.2 Garantiperioden for materialer eller udstyr fra Værftets eller Kundens valgte underleverandører følger underleverandørens garantiperiode.
13. REKLAMATION OVER FEJL OG MANGLER
13.1 Såfremt Kunden ønsker at reklamere over eventuelle mangler, skal skriftlig og specificeret reklamation fremsættes til Værftet.
13.2 Reklamationsretten begrænses til fejl og mangler, som var til stede ved afleveringsmødet.
13.3 I handelskøb er reklamation rettidig, når reklamationen sker indenfor 10 dage efter
afleveringsmødet. Er der en skjult mangel, skal reklamation dog ske inden 1 år. For
byggematerialer, som efter deres art er bestemt til sædvanligvis at indgå i bygningskonstruktioner, gælder forældelseslovens almindelige regler, dvs. 3 år, medmindre andet er aftalt.
13.4 I forbrugerkøb følger reklamationsretten de almindelige bestemmelser for forbrugerkøb. Reklamation inden 2 måneder er altid rettidig. Er der en skjult mangel, har
Kunden ret til at reklamere i op til to år efter afleveringen af det reparerede. For
byggematerialer, som efter deres art er bestemt til sædvanligvis at indgå i bygningskonstruktioner, gælder forældelseslovens almindelige regler, dvs. 3 år, medmindre andet er aftalt.
14.AFHJÆLPNINGSRET OG-PLIGT
14.1 Værftet er berettiget til at afhjælpe alle mangler ved arbejdet, som skyldes påviselige fejl i materialet, eller arbejdets udførelse.
14.2 Afhjælpningen omfatter ikke tilfælde, hvor mangler skyldes, at det leverede ikke er
blevet monteret og/eller anvendt i fuld overensstemmelse med Værftets forskrifter,
fejlagtig eller uhensigtsmæssig brug af det leverede, ændringer eller tekniske indgreb, foretaget uden Værftets skriftlige samtykke, eller ekstraordinære klimatiske
påvirkninger.
14.3 Sliddele er ikke omfattet af afhjælpningsretten. Omkostninger ved montering og
afmontering er ikke omfattet af afhjælpningsretten.
14.4 For dele af leverancen, som er udskiftet eller repareret, i medfør af afhjælpning,
yder Værftet afhjælpningsret på samme vilkår og under samme forudsætninger som for den oprindelige leverance.
14.5 Kundes krav på afhjælpning, gælder kun hvis der er reklameret i overensstemmelse
med pkt. 14. Efter at Værftet har modtaget reklamation om en mangel, som anses
for omfattet af denne bestemmelse, vil Værftet uden unødig forsinkelse afhjælpe
manglen.
14.6 Kan Kunden selv udføre afhjælpningen på sin plads, er Værftets afhjælpningsforpligtelse efter denne bestemmelse opfyldt ved fremsendelse af en ny eller repareret
del.
14.7 Værftets afhjælpningsforpligtelse gælder dog ikke for nogen del af leverancen ud
over 12 måneder efter levering til Kunden.
15. VÆRFTETS ANSVAR
15.1 Værftet er ansvarlig for skade påskibet, dets tilbehør, udstyr eller andre genstande,
som ejes eller stilles til rådighed af Kunden som led i udførsel af reparationen, der
opstår mens skibet er i værftets varetægt. Dette gælder dog kun hvis skaden kan tilregnes som uagtsomt eller forsætligt forvoldt af værftet eller personer, som værftet
er ansvarligt for. Værftet har derfor ikke et objektivt varetægtsansvar.
15.2 Værftet er ikke ansvarlig for driftstab, tidstab, avancetab eller andre indirekte tab.
Værftet ansvar er i enhver situation begrænset til 3 x den fakturerede reparation eller maksimalt kr. en million.
16. OPHÆVELSE
16.1 Hvis skibet ikke leveres til Værftet af Kunden på den leveringsdag, der er aftalt
efter pkt. 6.9 har værftet ret til at ophæve kontrakten. Ved ophævelse har Værftet
har krav på dækket alle rimelige omkostninger og udgifter, som Værftet har haft i
forbindelse med udførelsen af kontrakten indtil tidspunktet for ophævelsen.
16.2 Værftet har ret til at ophæve kontrakten, hvis Kunden ikke betaler det skyldige
beløb efter kontrakten, forudsat at værftet giver Kunden et skriftligt varsel og Kunden ikke senest ved denne periodes udløb har foretaget betaling af det skyldige beløb. Værftet har ret til at udøve misligholdelsesbeføjelser ved bestillerens anticiperede misligholdelse.
16.3 Værftet kan ud over grundene nævnt i ovenstående bestemmelser ophæve kontrakten, hvis Kunden er i væsentlig misligholdelse af kontrakten i overensstemmelse
med dansk rets almindelige regler.
SKIBSOPBEVARING
17. DEFINITION AF SKIBSOPBEVARING
17.1 Ved skibsopbevaring forstås den situation, hvor Kundens skib og eventuelt dertilhørende løsøre – med eller uden mast – opbevares på et af Værfters dertil indrettede områder placeres og opbevares.
17.2 Opbevaring kan ske i vinterhalvåret eller hele året efter aftale mellem Værftet og
Kunden.
18. MASTEN PÅ SKIBET
18.1 Aftagning/isætning af masten kan gøres med havnens mastekran foretaget af Kunden selv sker uden ansvar for Værftet. Ved Værftet aftagning/isætning foretaget
dette med Værftets mastekran. Aftagning af master med værftets kran (giraffer) foregår i butikkens åbningstider.
18.2 Masten skal afrigges inden opbevaringen i masteskuret. Afrigning og opbevaring
sker på eget ansvar, hvis dette sker af Kunden.
19. SØSÆTNING OG OPHALING
19.1 Søsætning påbegyndes 1. april og slutter 31. maj, hvorefter vinterpladslejen er gældende.
19.2 Fartøjer, der efter 1. april står i vejen for søsætning, vil blive søsat eller – hvis det er
muligt – flyttet for Kundens regning og risiko.
19.3 Såfremt fartøjet ikke er klar til ophaling senest den 15. november forbeholder Værftet sig retten til at beregne ekstra betaling for vejrlig.
19.4 I forbindelse med ophalingen bliver alle skibe obligatorisk trykspulet. Prisen er
baseret på en normal begroning efter én sæson i vandet – med virksom bundmaling. Såfremt skibet er begroet med skaller, muslinger eller lign. bliver disse fjernet/skrabet af for Kundens regning.
20. SIKKERHEDSFORANSTALTNINGER
20.1 Det er forbudt at binde eller fastgøre presenninger til de bukke, der afstøtter båden. Ligesom det er forbudt at flytte eller justere på disse bukke. Fastgørelse af
presenning kan fortages i det klodslag, som båden står på
20.2 Septiktanke skal tømmes før optagning af båden, og søventiler skal lukkes.
20.3 Instrumenter i forskib skal trækkes ind forud for ophaling af båden.
20.4 El må kun være tilsluttet ved personlig tilstedeværelse.
20.5 Slibning af bundmaling skal foregå med maske, beskyttelse og egnet, kraftig støvsuger.
21. ARBEJDETS OMFANG OG UDFØRELSE
21.1 Værftet udfører optagning og opbevaring fagligt korrekt i henhold til gældende
lovgivning.
21.2 En ordre er kun bindende, når den er godkendt af Værftet med en skriftlig ordrebekræftelse.
21.3 Arbejdet omfatter kun det, der er skriftligt aftalt og specificeret. Dette gælder også
ændrings- eller tillægsarbejder.
21.4 Generelle oplysninger, som Værftet har fremsat på hjemmeside, internettet, i brochurer o.l. gælder ikke, hvis de er i modstrid med de individuelt aftalte vilkår, idet
der dog ikke kan aftales noget i strid med ufravigelige forbrugerbeskyttelsesregler.
22. FORSIKRING
22.1 Kunden skal til enhver tid holde skibet forsvarligt forsikret, såvel kasko- som ansvarsforsikret.
22.2 Forsikring kan tegnes igennem Værftet efter aftale.
23. LEVERINGSTIDER OG FORSINKELSE
23.1 Hvis ikke andet er aftalt, udføres arbejdet i Værftets normale arbejdstid uden overtidsarbejde.
23.2 Arbejdet bliver udført, så hurtigt som muligt, under hensyntagen til andre forpligtelser Værftet har påtaget sig ved kontraktens indgåelse.
23.3 Kunden skal levere skibet til værftet, medmindre andet er aftalt, påden aftalte leveringsdag, så reparationen kan gå i gang rettidigt
24. LEVERING OG LEVERINGSSTED
24.1 Medmindre andet er skriftligt aftalt, sker levering fra virksomhedens adresse. Skibet skal afhentes af Kunden uden udgift for Værftet, medmindre andet er aftalt.
25. PRIS
25.1 Er der ikke aftalt en bestemt pris for arbejdet, betales dette som regningsarbejde
efter værftets sædvanlige praksis
25.2 Er der aftalt en pris for et specificeret arbejde efter tilbud og accept heraf, beregnes
de arbejder, der ikke er medtaget i specifikationen efter Værftets sædvanlige regler
for regningsarbejde.
25.3 Et tilbud afgivet af Værftet er kun gældende 14 dage efter dets datering, medmindre en kortere periode er angivet.
26. BETALING OG RENTER
26.1 For arbejder, udført i løbende regning, er forfaldsdag for betaling 8 kalenderdage
efter regningsdato.
26.2 For arbejder udført i henhold til et accepteret tilbud, er forfaldsdag for betaling den
dato, skibet leveres til Kunden.
26.3 Betaling skal ske i henhold til fakturaens betalingsfrist, medmindre andet er aftalt.
26.4 Betaler Kunden ikke i rette tid, og skyldes forsinkelsen ikke Værftets forhold, er
Værftet berettiget til at beregne morarenter fra forfaldsdagen med en rentesats
svarende til 2 % påbegyndt måned.
26.5 Betaler Kunden ikke i rette tid, og skyldes forsinkelsen ikke Værftets forhold, er
Værftet berettiget til at opkræve betaling for alle fakturerede og leverede varer uanset tidligere aftalte kreditbetingelser.
26.6 Reklamation over regning skal ske senest 10 dage efter faktura dato.
27. TILBAGEHOLDSRET
27.1 Værftet forbeholder sig ret til at tilbageholde det indleverede skib med tilbehør
samt materialer og udstyr indkøbt eller benyttet hertil, indtil Værftets tilgodehavende for arbejdet er betalt. Tilbageholdsretten omfatter kun det krav, der udspringer af selve genstanden.
28. MANGLER
28.1 Hvis arbejdet ikke er udført i overensstemmelse med kontrakten eller fagmæssig
korrekthed, foreligger der en mangel. Afleveringstidspunktet er afgørende for, om
arbejdet lider af en mangel.
29. AFHJÆLPNINGSRET OG -PLIGT
29.1 Værftet er berettiget til at afhjælpe alle mangler ved arbejdet, som skyldes påviselige fejl i materialet, eller arbejdets udførelse.
29.2 Afhjælpningen omfatter ikke tilfælde, hvor mangler skyldes ekstraordinære klimatiske påvirkninger.
29.3 Sliddele er ikke omfattet af afhjælpningsretten. Omkostninger ved montering og
afmontering er ikke omfattet af afhjælpningsretten.
29.4 Kundes krav på afhjælpning, gælder kun hvis der er reklameret i overensstemmelse
med pkt. 13. Efter at Værftet har modtaget reklamation om en mangel, som anses
for omfattet af denne bestemmelse, vil Værftet uden unødig forsinkelse afhjælpe
manglen.
30. REKLAMATION OVER FEJL OG MANGLER
30.1 Såfremt Kunden ønsker at reklamere over eventuelle mangler, skal skriftlig og specificeret reklamation fremsættes til Værftet.
30.2 Reklamationsretten begrænses til fejl og mangler, som var til stede ved levering til
Kunden.
30.3 I handelskøb er reklamation rettidig, når reklamationen sker indenfor 10 dage efter
levering. Er der en skjult mangel, skal reklamation dog ske inden to år. For byggematerialer, som efter deres art er bestemt til sædvanligvis at indgå i bygningskonstruktioner, gælder forældelseslovens almindelige regler, dvs. 3 år, medmindre andet er aftalt.
30.4 I forbrugerkøb følger reklamationsretten de almindelige bestemmelser for forbrugerkøb. Reklamation inden 2 måneder er altid rettidig. Er det en skjult mangel, har
Kunden ret til at reklamere i op til to år efter afleveringen af det reparerede. For
byggematerialer, som efter deres art er bestemt til sædvanligvis at indgå i bygningskonstruktioner, gælder forældelseslovens almindelige regler, dvs. 3 år, medmindre andet er aftalt.
31. VÆRFTETS ANSVAR
31.1 Værftet er ansvarlig for skade på skibet, dets tilbehør, udstyr eller anden genstande, som ejes eller stilles til rådighed af Kunden, der opstår mens skibet er i værftets
varetægt. Dette gælder dog kun hvis skaden kan tilregnes som uagtsomt eller forsætligt forvoldt af værftet eller personer, som værftet er ansvarligt for. Værftet har
derfor ikke et objektivt varetægtsansvar.
31.2 Værftet er ikke ansvarlig for driftstab, tidstab, avancetab eller andre indirekte tab.
31.3 Værftet er ikke ansvarlig for skader på Kundens ejendom eller løsøre som er påført
af andre Kunder.
31.4 Værftet er ikke ansvarlig for fejl og mangler, der skyldes normalt slid og ælde.
31.5 Værftet er ikke ansvarlig for forureningsskader på miljø- eller ejendom, som er
forårsaget af Kundens løsøre, eller ejendom.
31.6 Værftet påtager sig ikke ansvar for skader – herunder brand, storm, tyveri eller
hærværk, som forårsages på fartøjer, grej, master, instrumenter og rig.
31.7 Værftet er kun ansvarlig for de skader som ikke er omfattet af pkt. 31.2-31.6, og
som er opstået, på grund af fejl eller forsømmelser, begået af Værftet i forbindelse
med opbevaring af skib.
31.8 Uanset hvad der måtte fremgå af disse betingelser, eller andre relaterede dokumenter, kan Værftets samlede erstatningsansvar over for Kunden ikke overstige
100 % af den samlede betaling, for den ydelse, erstatningsansvaret udspringer fra.
32. OPHÆVELSE
32.1 Hvis skibet ikke leveres til Værftet af Kunden på den leveringsdag, der er aftalt
efter 24.1 har værftet ret til at ophæve kontrakten. Værftet har krav på at få dækket
alle rimelige omkostninger og udgifter, som Værftet har haft i forbindelse med udførelsen af kontrakten indtil tidspunktet for ophævelsen.
32.2 Værftet har ret til at ophæve kontrakten, hvis Kunden ikke betaler det skyldige
beløb efter kontrakten, forudsat at værftet giver Kunden et skriftligt varsel, og
Kunden ikke senest ved denne periodes udløb har foretaget betaling af det skyldige
beløb. Værftet har ret til at udøve misligholdelsesbeføjelser ved bestillerens anticiperede misligholdelse.
32.3 Værftet kan ud over grundene nævnt i ovenstående bestemmelser ophæve kontrakten, hvis Kunden er i væsentlig misligholdelse af kontrakten i overensstemmelse
med dansk rets almindelige regler.
32.4 Værftet forbeholder sig retten til at ophæve kontrakten uden ansvar, hvis Kunden
har modtaget to påbud om at følge Værftets rimelige anvisninger for opbevaring af
skib.
32.5 Hvis Kunden ikke har transporteret sit skib væk fra Værftets arealer inden 14 dage
efter kontraktens ophævelse forbeholder Værftet sig retten til, at fjerne Kundens skib uden ansvar og på Kundens regning, medmindre andet er aftalt.
FÆLLES BETINGELSER FOR REPARATION OG OPBEVARING
33. KUNDENS FORTRYDELSESRET
33.1 I forbrugerkøb har kunden, for så vidt der er tale om en fjernsalgsaftale, en lovbestemte 14-dages Fortrydelsesret jf. Forbrugeraftalelovens kapitel 4.
33.2 Fortrydelsesfristen løber fra den dag, aftalen blev indgået. Fortrydelsesfristen
stopper automatisk, når reparationen eller opbevaringen er endeligt udført.
33.3 Hvis Kunden ønsker at få påbegyndt eller udført reparationen, før fristen udløber,
kan Kunden give sit udtrykkelige forudgående samtykke til, at dette kan ske og at
fristen stopper, når reparationen er endeligt udført.
33.4 Giver Kunden samtykke til, at reparationen eller opbevaringen kan påbegyndes, for
derefter at ønske at benytte fortrydelsesretten, vil Værftet være berettiget til at opkræve en rimelig betaling der står i forhold til det arbejde, der allerede er udført.
33.5 Ønsker Kunden at benytte sig af Fortrydelsesretten skal dette meddelelse via mail
eller anden skriftlig henvendelse til Værftet, hvor det tydeligt angives, at Fortrydelsesretten benyttes.
34. BEHANDLING AF PERSONOPLYSNINGER
34.1 Værftet behandler personoplysninger ifølge databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
34.2 Kundens navn, e-mail, telefonnummer, mv. benyttes kun i forbindelse med Kundens bestilling af skibsopbevaring eller reparation.
34.3 Værftet opbevarer Kundens oplysninger, så længe, det er nødvendigt for det formål, hvortil oplysningerne behandles.
34.4 Værftet efterkommer Kundens rettigheder, hvis Kunden ønsker oplysninger om,
hvilke data der bliver behandlet, og at få data slettet eller korrigeret, kan Kunden
kontakte Værftets direktør Lars Nordbjærg.
35. ØVRIGE ANSVARSBEGRÆNSNINGER
35.1 I forbrugerforhold kan Værftet kun afkræves erstatning for tab som følge af mangler, hvis manglen - efter købets indgåelse - er forårsaget ved Værftets forsømmelse,
eller hvis Værftet har handlet i strid med almindelig hæderlighed eller givet Kunden vildledende oplysninger eller forsømt at oplyse om en mangel, som Værftet
kendte eller burde kende.
35.2 Værftet er ikke ansvarlig for indirekte tab, følgeskader, driftstab, tab af data og
omkostninger til disses retablering og tab af fortjeneste. Dette gælder uanset om
dette skyldes simpel eller grov uagtsomhed.
35.3 Værftet har produktansvar over for leverancens skadeforvoldelse på personer, ting og tab af forsørger i henhold til den til enhver tid gældende ufravigelige lovgivning
herom. Herudover påtager Værftet sig intet produktansvar.
35.4 Herudover gælder i handelskøb gælder nedenstående bestemmelser i tillæg hertil.
Værftet ikke ansvarlig for mangler, der skyldes leverandørers forhold. I det omfang
Værftet har et berettiget krav mod en leverandør, kan Værftet transportere dette
krav videre til Kunden, og Kunden er i så fald forpligtet til at rette sit krav direkte
mod leverandøren.
35.5 Værftet kan ikke afkræves en samlet erstatning og/eller forholdsmæssigt afslag for
manglens skadeforvoldelse på leverancen, der overstiger Kundens samlede betaling for reparationen eller opbevaringen.
35.6 Værftet er ikke ansvarlig for indirekte tab, følgeskader, driftstab, tab af data og
omkostninger til disses retablering og tab af fortjeneste. Dette gælder uanset om
dette skyldes simpel eller grov uagtsomhed.
35.7 Værftet har produktansvar over for leverancens skadeforvoldelse på personer og
tab af forsørger i henhold til den til enhver tid gældende ufravigelige lovgivning
herom. Herudover påtager Værftet sig intet produktansvar.
36. ØVRIG ANSVARSFRIHED – FORCE MAJEURE
36.1 Følgende omstændigheder medfører ansvarsfrihed for Værftet, når de indtræffer
efter aftalens indgåelse og forhindrer aftalens opfyldelse: Enhver omstændighed
som parterne ikke har været herrer over, såsom eksempelvis arbejdskonflikter,
brand, krig, valutarestriktioner, mangel på transportmidler, almindelig vareknaphed, epidemier og mangler ved leverancer fra underleverandører, eller forsinkelse
med sådanne leverancer, som skyldes omstændigheder nævnt i dette punkt.
36.2 Værftet påtager sig ikke ansvar for skader – herunder eksempelvis brand, tyveri
eller hærværk – som forårsages på fartøjet, grej eller rig, og som ikke kan henføres
til Værftets ansvar
36.3 Begge aftaleparter er berettigede til, ved skriftlig meddelelse til den anden, at hæve
aftalen, hvis aftalens opfyldelse inden for en rimelig tid bliver umuliggjort på grund
af nogen af de i pkt. 37.1 nævnte omstændigheder.
37. AFGØRELSE AF TVISTER OG LOVVALG
37.1 Enhver uoverensstemmelse mellem parterne i forbindelse med reparation eller
skibsopbevaring afgøres efter dansk ret ved Retten i Lyndby med appel til Østre
Landsret.